Verbal aikido

Aikido - livskraftens väg - är en kampsport som bygger på icke-våldsidéer. Aikido är självförsvar genom omdirigerande av en angripares rörelse snarare än att gå emot den. På detta vis kan man kombinera sin egen energi med angriparens och dämpa eller betvinga denne utan att vålla skada.
  Samma princip kan användas när man talar för djuren i en enskild situation. Tänk på situationen som "verbal aikido". Genom verbal aikido kan du få samtalspartnern att känna sig både klyftig och förstådd - och på samma gång vägleda denne in i slutsatser som hon/han annars inte skulle ha accepterat.
Grundregler:
1. Lyssna noga på vad den andre säger och avbryt inte. Människor värderar inte din ståndpunkt om de känner att du inte hört på vad de har sagt.
2. När du lyssnar på dem, låtsas att det är du som talar och försök att identifiera dig med deras känslor och uppfattningar. Detta gör det möjligt för dig att skapa de logiska broar som behövs för att de ska börja gå över från sin syn till din egen.
3. Börja alltid ditt svar med att erkänna giltigheten i deras åsikt. Då blir de inte försvarsberedda för att de uppfattar din kommentar som ett angrepp.
4. Formulera din åsikt som personlig snarare än som en absolut sanning. Detta gör att de kan lyssna mindre dömande på det du säger.
5. Behåll känslan av att deras ord var dina, och led konversationen dit du vill nå.

Här är ett exempel på en konversation där verbal aikido används. Sandra har en känslighet för djurfrågor som Benjamin ännu inte uppnått (notera den icke-dömande attityden här!). Efter Sandras kommentarer kommer en not om vilken av de fem grundreglerna hon använder.
Sazza (S) - Vad skulle du vilja äta i kväll?
Benjamin (B) - Vad sägs om hamburgare?
S - Oj, jag äter inte kött. Jag är vegetarian.
B - Är du? Varför?
S - Av en massa skäl, men mest för att jag tycker att vi inte ska döda om vi inte måste (regel 4). Eftersom jag inte måste döda djur för att leva och vara frisk, väljer jag att låta bli. Jag älskar djur.
B - Äh, lägg av. Det är naturligt att äta djur. Titta på hur det är i naturen, djur som jagar och äter varandra hela tiden. Det är ju näringskedjan. Jag menar, det är ju inte fel att en hök dödar och äter en kanin, eller att ett lejon äter en gasell, eller hur? Att döda är ju helt klart en del av naturen, och människor är djur som ska leva i samklang med naturen. Jag tycker inte att min hund gör fel som äter kött. Han måste. Tänk på indianerna: de jagar och äter kött. Det är naturens lag. (Regel 1: S höll ögonkontakt med B. Hon nickade bifall för att göra klart för honom att hon lyssnar. Hon avbröt honom inte förrän han hade talat färdigt, inte ens när han ställde en retorisk fråga. Regel 2: S försökte verkligen känna på det sätt som B kände.)
S - Det ligger någonting i det. (regel 3). Jag har också tänkt rätt mycket på det här, men jag ser det lite annorlunda (regel 4). Det finns en massa djur i naturen som jagar och äter andra djur men det finns också massor av djur som inte gör det - som kor, hästar och sådana djur. Så jag försöker se vilka djur vi borde ta efter. Våra tänder är tydligen mer lika en kos än ett lejons. Och vår matsmältningskanal är lång - som hos växtätande däggdjur. Rovdjur som tigrar och vargar har istället kort matsmältningskanal som får ut det ruttnande köttet fort ur kroppen.
B - Vi är inte kor, vi äter kött.
S - Det är sant. Vi kan äta kött (regel 3). Men för mig är det mer en fråga om vi bör äta kött (regel 4)? Det finns många saker som vi kan göra, men vi väljer vad som är bäst för oss och vad vi bör göra. Du sa en verkligt bra sak, att det inte är fel av en hök att döda en kanin (regel 3). Höken har inte några andra val. Men människor däremot har möjlighet att välja - faktiskt är det många människor som upptäckt att det är mer hälsosamt att inte äta djur.
B - Ja, OK, jag förstår vad du menar. Men jag tycker det verkar som om man måste käka kött för att bli stark.
S - Du menar stark som en häst eller som en tjur?
B - Ja, just det.
S - Men de äter ju bara gräs.
B - Ja, jäklar, det hade jag faktiskt inte tänkt på.
S - Jag tycker att det är jättebra att du går efter vad som är naturligt, hur det ser ut i naturen (regel 3). När jag tänker på djurfabriker som håller djur under hemska förhållanden och pumpar dem fulla med antibiotika och annat onaturligt, verkar det så grymt och så skilt från naturen man bara kan komma. Det är långt ifrån hur en kanin som lever sitt liv en dag blir tagen av en hök som dödar och äter upp den (regel 5). Du vet vad jag menar?
B - Jodå, jag har hört om djurfabriker.
S - Vad sägs om att skona ett djurs liv ikväll och göra en stor vego-lasagne med sallad till?

Detta är verbal aikido. Kampsättet är nästan hundra procent effektivt för att få människor att verkligen tänka och förstå frågor som handlar om djurs situation i vårt samhälle. Kampsättet låter den som har mest rätt, verkligen få rätt! Metoden förutsätter dock att de som samtalar har tid att prata klart. Den kan fungera sämre i tidspressade mediesammanhang och debatter där det handlar om att säga sin mening snarare än att få folk att ändra sig. Inspiration till denna dialog har jag hämtat från den amerikanska tidningen ”Animals’ Agenda”. Mer om verbal aikido kan du läsa i boken Djurrätt (1998).

Publicerad i: Tidningen DjR 3/96
Cppyright: Lisa Gålmark